Madplan og madstrejke

14. juni 2011

Alder:
6 mdr.

Madplan og madstrejke

Hej Helen

Tak for dit tidligere svar ang. vægt, amning og flaske!

Desværre fravalgte Karl brystet, da han blev fire måneder og vi giver nu kun flaske, hvilket fungerer rigtig godt.

Karl er 6 1/2 måned nu og er en ordentlig basse på 10 kilo :) Han trives og er en glad dreng.
Vi begyndte på mos og grød, da han var cirka 5 mdr. og har hygget os godt med det.

Men nu vil han pludselig ikke mad længere! Eller det vil sige han vil gerne sutte på brødskorper, frisk frugt mm, men mos vil han slet ikke. Morgengrød kan vi godt få en smule af i ham (ca. 1 dl.), men det er med sur mine. Han nægter at sidde hos mig og spise (hvilket han ellers gjorde i starten), men vrider sig rundt. Vi har prøvet med trip trap-stol, men her kæmper han for at få fingrene i grødskålen og skriger, hvis han ikke må holde ved skeen og er generelt helt vild og alle steder på én gang :) Men spise vil han næsten ikke. Faktisk er trip trap-stolen nu årsag til gråd, hvis bare vi sætter ham deri.

Vi har forsøgt med en skråstol, hvilket går bedre, da vi får direkte kontakt med ham her, og han nyder, når vi klovner med maden, men råber og knytter hænderne, hvis vi prøver at made ham for meget :) Han virker slet ikke til at nyde maden længere. Vi gør alt, hvad vi kan få at gøre det hyggeligt.

Jeg ved ikke, hvorfor det pludselig er vendt? Måske er nyhedsinteressen væk? Måske giver vi for meget mælk? Måske er det fordi vi for nyligt har prøvet at gøre maden mindre findelt, og han derfor har fået det i den galehals et par gange? Måske kan han ikke lide mos længere? Vi prøver at lave forskellig slags mos og er begyndt at blande kød i. Måske er det fordi han ikke vil maddes, men vil selv? Puha, mange tanker :)

Det er svært, fordi vi nødigt vil presse ham, men på den anden ...

Annonce

... side så skal han jo også lære det – jeg synes grænsen er svær? Har du et godt råd eller to?

Vi er også lidt på bar bund i forhold til kombination af mad og flaske/mælk. Karl får cirka 800-1000 ml om dagen.

En alm. dag ser cirka således ud.

Kl. 5.00 - 6.00 Vågner (får flaske 200 ml) og sover videre. til kl. 7.30

Kl. 8.00 Grød

kl. 10.00 Puttes med flaske (200 ml) – sover til 11.30-12.00

kl. 13.00 Frokost-mos

kl. 14.00 Puttes med flaske (200 ml) – sover 14.30-14.45

Kl. 17.00 Flaske (200 ml)

kl. 17.30 lille lur (20-30 time)

kl. 19.00 aftensmad (mos) spiser cirka 1 dl nogen gange 1,5 dl.

kl. 20.00-20.30 Puttes med flaske (100 ml)

Derefter sover han uafbrudt til kl. fem eller seks. Hvilket han også gjorde før, da han kun fik flaske.

Fylder mælken for meget om dagen, da han jo ikke drikker hverken aften ell. nat. Han får vand af kop til maden, men kan ikke rigtig finde ud af det, og hoster og spytter mest. Så mælken dækker ligeledes hans væskebehov. Vi er meget obs på Karls mælkeindtag, da han kæmper med forstoppelse, og har fået 6 ml laktolose dagligt i 2 mdr.

Hvad siger du til vores mad/mælke-rytme? Er der noget vi med fordel kunne ændre? Det er ikke alle 5 flasker, han drikker op. I dag prøvede vi dog, i et forsøg på at optimere hans mad-indtag, at fjerne én af flaskerne og så drak han faktisk alle 800 ml op ved de resterende 4 flasker. Men er 800 ml nok?. Håber du har et bud på en rytme vi kunne bruge. Da han kun fik flasker, fik han én hver 3 time

Det skal lige siges, at Karl har svært ved at holde sig vågen længere end 2 - 2,5 timer ad gangen, hvilket du også kan se på vores nuværende dagsrytme.

Håber ikke det var for rodet :) Vi har lidt rotter på loftet for tiden....

Mange kærlige hilsner
Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren