Brev:
Madplan og madstrejke
14. juni 2011
Alder:
6 mdr.
Madplan og madstrejke
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar ang. vægt, amning og flaske!
Desværre fravalgte Karl brystet, da han blev fire måneder og vi giver nu kun flaske, hvilket fungerer rigtig godt.
Karl er 6 1/2 måned nu og er en ordentlig basse på 10 kilo :) Han trives og er en glad dreng.
Vi begyndte på mos og grød, da han var cirka 5 mdr. og har hygget os godt med det.
Men nu vil han pludselig ikke mad længere! Eller det vil sige han vil gerne sutte på brødskorper, frisk frugt mm, men mos vil han slet ikke. Morgengrød kan vi godt få en smule af i ham (ca. 1 dl.), men det er med sur mine. Han nægter at sidde hos mig og spise (hvilket han ellers gjorde i starten), men vrider sig rundt. Vi har prøvet med trip trap-stol, men her kæmper han for at få fingrene i grødskålen og skriger, hvis han ikke må holde ved skeen og er generelt helt vild og alle steder på én gang :) Men spise vil han næsten ikke. Faktisk er trip trap-stolen nu årsag til gråd, hvis bare vi sætter ham deri.
Vi har forsøgt med en skråstol, hvilket går bedre, da vi får direkte kontakt med ham her, og han nyder, når vi klovner med maden, men råber og knytter hænderne, hvis vi prøver at made ham for meget :) Han virker slet ikke til at nyde maden længere. Vi gør alt, hvad vi kan få at gøre det hyggeligt.
Jeg ved ikke, hvorfor det pludselig er vendt? Måske er nyhedsinteressen væk? Måske giver vi for meget mælk? Måske er det fordi vi for nyligt har prøvet at gøre maden mindre findelt, og han derfor har fået det i den galehals et par gange? Måske kan han ikke lide mos længere? Vi prøver at lave forskellig slags mos og er begyndt at blande kød i. Måske er det fordi han ikke vil maddes, men vil selv? Puha, mange tanker :)
Det er svært, fordi vi nødigt vil presse ham, men på den anden side så skal han jo også lære det – jeg synes grænsen er svær? Har du et godt råd eller to?
Vi er også lidt på bar bund i forhold til kombination af mad og flaske/mælk. Karl får cirka 800-1000 ml om dagen.
En alm. dag ser cirka således ud.
Kl. 5.00 - 6.00 Vågner (får flaske 200 ml) og sover videre. til kl. 7.30
Kl. 8.00 Grød
kl. 10.00 Puttes med flaske (200 ml) – sover til 11.30-12.00
kl. 13.00 Frokost-mos
kl. 14.00 Puttes med flaske (200 ml) – sover 14.30-14.45
Kl. 17.00 Flaske (200 ml)
kl. 17.30 lille lur (20-30 time)
kl. 19.00 aftensmad (mos) spiser cirka 1 dl nogen gange 1,5 dl.
kl. 20.00-20.30 Puttes med flaske (100 ml)
Derefter sover han uafbrudt til kl. fem eller seks. Hvilket han også gjorde før, da han kun fik flaske.
Fylder mælken for meget om dagen, da han jo ikke drikker hverken aften ell. nat. Han får vand af kop til maden, men kan ikke rigtig finde ud af det, og hoster og spytter mest. Så mælken dækker ligeledes hans væskebehov. Vi er meget obs på Karls mælkeindtag, da han kæmper med forstoppelse, og har fået 6 ml laktolose dagligt i 2 mdr.
Hvad siger du til vores mad/mælke-rytme? Er der noget vi med fordel kunne ændre? Det er ikke alle 5 flasker, han drikker op. I dag prøvede vi dog, i et forsøg på at optimere hans mad-indtag, at fjerne én af flaskerne og så drak han faktisk alle 800 ml op ved de resterende 4 flasker. Men er 800 ml nok?. Håber du har et bud på en rytme vi kunne bruge. Da han kun fik flasker, fik han én hver 3 time
Det skal lige siges, at Karl har svært ved at holde sig vågen længere end 2 - 2,5 timer ad gangen, hvilket du også kan se på vores nuværende dagsrytme.
Håber ikke det var for rodet :) Vi har lidt rotter på loftet for tiden....
Mange kærlige hilsner
Ida